• تاریخ: جولای 11, 2019
  • شناسه خبر: 45588

آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان/ قیمت بلیط قطارها براساس رتبه‌بندی است

ایلنا: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور، آخرین وضعیت قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و وضعیت سرمایه گذاری چینی ها در این پروژه مهم را تشریح کرد. ...

آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان/ قیمت بلیط قطارها براساس رتبه‌بندی است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور، آخرین وضعیت قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و وضعیت سرمایه گذاری چینی ها در این پروژه مهم را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسن رسولی عصر امروز و در نشست خبری پایان سفر نیم روزه خود به شهر قم، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سرمایه گذاری چینی ها در پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان که در خبرها آمده بود به دلیل تحریم ها به مشکل خورده است، اظهار داشت: خوشبختانه مسائل این طرح، کلا حل و فصل شده است. وی با بیان این که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دستگاه اجرایی طرح قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان بود، که با تدبیر وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد شرکت ساخت زیربنای حمل و نقل، این طرح را اجرا کند، گفت: به دلیل این که همه مجوزهای قانونی بنام راه آهن جمهوری اسلامی ایران هست، کماکان مجری این طرح است اما نماینده مجری، شرکت ساخت زیربنای حمل و نقل است، که ما آن را معرفی کردیم و عملیات اجرایی آن شروع می شود و مشکلی ندارد.  مدیرعامل شرکت راه آهن کشور گفت: عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان شروع شده و پیشرفت هایی دارد؛ در بخش هایی کار شده و البته الان هم کار می شود، منتها به طور جدی و عملیاتی بعد از این که مسئله دستگاه مجری، حل و فصل شد، کار به زودی و با قدرت و سرعت بیشتری شروع خواهد شد. رسولی با بیان این که زمان بندی طرح قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان، چهارساله است، خاطرنشان کرد: اشکال طرح های عمرانی همیشه بستگی به شرایط مختلف به خصوص در رابطه با تأمین مالی آن دارد اما خوشبختانه چون تأمین مالی این طرح از جنس تأمین مالی خارجی است، مشکلاتش احتمالا کمتر خواهد بود و همه مجوزات قانونی آن صادر شده است؛ بنابراین به نظر می رسد که این کار با سرعت در مسیر خودش پیش برود. قیمت بلیط قطارها براساس رتبه بندی است مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلنا در قم که پرسید چرا طرح تعیین قیمت بلیط های قطار که قرار بود بر اساس رتبه بندی قطارها و میزان ستاره دار بودن آن ها تعیین شود، به درستی اجرا نشده و بازهم موضوع تعیین قیمت ها به شرکت ها واگذار شده است؟ گفت: بر اساس قانون، در مورد تأمین قیمت بلیط قطارها، پیشنهاد دهنده قیمت شرکت ها هستند، اما تأیید کننده، هیئت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است؛ البته در مورد تعیین قیمت از سال گذشته این اختیار به شورای عالی ترابری کشور واگذار شده است. وی افزود: بر اساس طرحی، قطارها را بر اساس امکاناتی که دارند رتبه بندی کردیم و در راستای ایفای حقوق شهروندی، الان هر مسافر عزیزی که بلیط قطار تهیه می کند می داند، بلیط قطار چند ستاره خریده و این قطار چه امکاناتی دارد و متناسب با پولی که پرداخت می کند و درجه قطاری که بلیط آن را خریده است، می تواند مطالبه امکانات کند؛ بنابراین روال تعیین قیمت، همان روال قانونی است که قبلا وجود داشته و الان هم هست. خارج کردن ایستگاه‌های راه‌آهن از شهرها، اشتباه است رسولی در ادامه سخنان خود، با اشاره به نظر برخی مبنی بر لزوم جمع‌کردن خطوط راه‌آهن از داخل شهر یا انتقال ایستگاه‌ها به بیرون شهر، گفت: این نگاه که از گذشته نیز وجود داشته، در دوره‌ای مثل دولت‌های نهم و دهم شدت یافت و نتیجه آن استقرار ایستگاه قطار شیراز در شهر صدراست که با شیراز فاصله بسیار دارد. وی افزود: ایستگاه شهر همدان نیز ۱۴ کیلومتر با این شهر فاصله دارد که به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد مسافران در این شهر و شهر رشت ایستگاه‌هایی در داخل شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری جانمایی شده است. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از نظر کارشناسی خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است و تأسیسات سنگین که حضورشان ضرورت ندارد باید به خارج از شهر منتقل شود. وی خاطرنشان کرد: شبکه راه‌آهن شهرهای بزرگ دنیا بیش از سه تا هشت ایستگاه اصلی راه‌آهن در داخل و مرکز شهر دارد؛ درحالی‌که در تهران، مشهد و یزد یک ایستگاه و فقط در اهواز سه ایستگاه وجود دارد. رسولی افزود: در شهر اهواز با همکاری شهرداری خط موجود ریل به‌عنوان سرمایه ملی استفاده‌شده و شهرداری ۱۲ توقفگاه در نقاط پرجمعیت شهر ازجمله در مجاورت دانشگاه‌ها طراحی نموده است. وی بیان کرد: احداث ایستگاه در داخل شهرهای مختلف در دست اقدام می‌باشد و در چند شهر در مرحله فراخوان است و سعی داریم هتل و مکان‌های تفریحی با مشارکت بخش غیردولتی در مجاورت ایستگاه‌ها احداث نمائیم. وی گفت: در همه شهرهایی که امکان ارتباط سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با راه‌آهن وجود دارد این اقدام صورت خواهد گرفت تا سفری راحت و بدون دغدغه برای مسافران فراهم شود. به گفته مدیرعامل راه‌آهن کشور، ایستگاه راه‌آهن تهران و ایستگاه مترو میدان راه‌آهن این شهر از طریق زیرزمینی در حال اتصال است و در ایستگاه جوانمرد قصاب در محدوده شهرری نیز این اقدام صورت خواهد گرفت. رسولی بابیان اینکه مسیرهایی که قطار در درون شهر جابه‌جا می‌شود باید بهسازی، زیباسازی و ایمن‌سازی شود، گفت: اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که خطی کاربری ندارد حتماً از داخل شهرها جمع‌آوری می‌شود، ولی اگر بنا باشد خدمات ریلی درون‌شهری را توسعه دهیم خطوط را به‌صورت ایمن، زیبا و آراسته حفظ خواهیم نمود. به گفته وی، ریل راه‌آهن واقع در امتداد بلوار امام رضا (ع) قم به دلیل نداشتن کاربری لازم جمع‌آوری خواهد شد و تصمیم‌گیری برای بقیه خطوط که پیشنهاد استان قم می‌باشد، در شورای فنی بررسی موردبررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: بهسازی خطوط راه‌آهن، بهسازی ساختمان و ایستگاه قطار قم مصوب شده و در دست اقدام است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مناطق حاشیه ریل راه‌آهن اشاره و اضافه کرد: نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق مختلف شهر این اتفاقات را رقم می‌زند و دلیل این مشکل، ریل موجود در شهر نیست، زیرا در برخی شهرها هم که خطوط راه‌آهن نداریم ولی شاهد این مشکلات هستیم. وی بابیان اینکه تنها طرح متروی بین‌شهری در کشور، تهران- کرج است، گفت: امسال شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل می‌شود و در این راستا قطارهای حومه‌ای در شهرهای مختلف شکل جدی‌تری خواهد گرفت. به گفته وی، سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار کشور معادل ۱۴ میلیون تَن به مشهد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تَن به قم آمدوشد می‌کنند. ۵۱۲ کیلومتر ریل برای اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار شناسایی‌شده است رسولی در ادامه گفت: در راستای ارتقای بهره‌وری شبکه راه‌آهن و اتصال آن به چشمه‌های بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی‌شده است تا به شبکه متصل شود. وی افزود: در سال جاری برای احداث ۵۹ کیلومتر از این شبکه با یکی از شرکت‌های داخلی تفاهم‌نامه امضاشده است تا از طریق این خطوط هشت مرکز بار به شبکه راه‌آهن کشور متصل شود. وی اضافه کرد: این خطوط ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیون تُن بار را دارد و پارسال نیز درمجموع ۴۶ میلیون تُن بار از طریق خطوط راه‌آهن جابه‌جا شد. به گفته وی، مسیر اتصال سیلوی گندم قم به شبکه راه‌آهن این استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رسولی با اشاره به اتصال شبکه ریلی کشور در مرز شلمچه به شبکه ریلی عراق، گفت: شبکه ریلی این ۲ کشور در ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره منقطع است و بر اساس مذاکرات انجام‌شده با طرف عراقی، عملیات این شبکه ریلی امسال اجرایی می‌شود. به گفته وی، اتصال شبکه ریلی شلمچه- بصره شریان ارتباطی شرق و غرب جدیدی ایجاد می‌کند و در امتداد اتصال خطوط بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر، مسیر اتصال بندر امام خمینی (ره) به شهر لاذقیه سوریه و تا دریای مدیترانه نیز هموار می‌شود. وی افزود: این طرح از سوی هیأت وزیران تأمین مالی شده است و در هفته آینده هیأت کارشناسی ایرانی و عراقی، مسیر را بازدید می‌نمایند و مقدمه عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. مدیرعامل راه آهن کشور خاطرنشان کرد: در این راستا صورتجلسه ای بین ایران، عراق و سوریه به امضا رسیده است. توسعه همکاری ترانزیتی و ریلی با کشورهای همسایه وی با اشاره به توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه، گفت: در تفاهم نامه‌ای که با کشور ترکمنستان به امضا رسید، با سیر واگن‌های ایرانی در این کشور موافقت شد و این مساله ظرفیت جابه جایی بار ایران را افزایش می‌دهد. وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با ترکیه نیز همکاری‌های ترانزیتی با این کشور تسهیل شده است. رسولی خاطرنشان کرد: ۱۳هزار کیلومتر طول شبکه راه‌آهن کشور است و این شبکه دارای ناوگان باری، مسافری و کشنده می‌باشد که سرمایه بسیار بزرگی است. وی در ادامه به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اشاره و بیان کرد: نماینده اجرایی این طرح شرکت ساخت زیربنا می‌باشد و عملیات اجرایی طرح با قدرت و سرعت بیشتری در حال اجراست و با توجه به اینکه تأمین مالی از سوی طرف چینی صورت می‌گیرد، امیدواریم در زمانبندی چهار ساله به اتمام برسد. وی افزود: قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، آغاز ورود راه آهن به عرصه فناوری‌های جدید دنیاست. بهره برداری از طرح بازسازی هفت کیلومتر انتهایی بلاک گارمانوری- ساقه طرح بازسازی هفت کیلومتر انتهایی بلاک گارمانوری- ساقه بااعتبار بیش از ۹۰ میلیارد ریال با حضور استاندار قم و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران به بهره‌برداری رسید. این طرح که پیش از ظهر امروز با حضور بهرام سرمست استاندار قم، رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، از آبان ماه ۹۷ آغازشده بود و در تیرماه ۹۸ به پایان رسید. بازسازی مسیر هفت کیلومتری انتهایی بلاک گارمانوری-ساقه شامل تعویض ریل، تراورس، بالاست و ادوات خطی آن بااعتبار ۹۰ میلیارد ریال انجام‌شده است. حذف تقلیل سرعت، افزایش بارمحوری، افزایش سرعت بازرگانی، افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، افزایش ظرفیتی و کاهش زمان سیر قطارهای برنامه‌ای از مزایا و دستاوردهای این پروژه است. راه آهن قم در حال حاضر ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است. اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از ۲۸ هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از ۱۵ هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه ۵۰ رام قطار مسافری و ۳۰ رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه آهن قم است.
منبع :: آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان/ قیمت بلیط قطارها براساس رتبه‌بندی است

READ  حضور نخبگان روحانیون در آموزش و پرورش تقویت شود
0/5 (0 نقد و بررسی)